Výsledky vzdelávania: 

Oboznámenie sa s učiteľskou etikou a etikou výchovného poradcu ako s jedným z odvetvových druhov profesijnej etiky, ktorej predmetom je teoretická reflexia etických a morálnych otázok učiteľskej profesie a funkcie výchovného poradcu (vrátane formulácie morálnych hodnôt, princípov a noriem učiteľského povolania a funkcie výchovného poradcu v podobe etických kódexov ) a na druhej strane jej súčasťou je aj hľadanie odpovedí, respektíve riešení praktických morálnych problémov. Základom učiteľskej etiky a etiky výchovného poradcu je interdisciplinárny prístup založený na interakcii filozofie, etiky, pedagogiky a psychológie. 

HARMONOGRAM SEMINÁROV
1. Emócie, teórie vzniku emócií, centrum emócií v mozgu, druhy emócií (základné emócie, nižšie emócie, vyššie emócie, sociálne emócie, morálne emócie, Ja a Ty emócie) a fyziologické prejavy emócií (zmeny v mimike tváre- oči, ústa, čelo...)
2. Emocionálna a sociálna inteligencia v práci učiteľa, vplyv emócií na osobný a profesný úspech
3. Morálna inteligencia, vzťahy, hodnoty, postoje (predsudky a stereotypy) a ich zmena
4. Morálka z hľadiska psychológie (morálny vývin, morálne usudzovanie, morálne dilemy a ich riešenie podľa dosiahnutej úrovne vývinu),
5. Profesná etika vo všeobecnosti (etické princípy v pomáhajúcich profesiách) a etické kódexy
6. Profesná etika učiteľa (terminológia UE, koncepcie UE, hlavné princípy učiteľskej etiky) a etické kódexy učiteľa
7. Morálne dilemy učiteľskej praxe a spôsoby riešenia morálnych dilém
8. Sociálna komunikácia (komunikácia so žiakom, s učiteľom, školským psychológom, komunikácia s rodičom, asertivita) a etika a etiketa záverečných skúšok
9. Podvádzanie a iné negatívne prejavy v školskom prostredí a práca etickej komisie
10. Práca triedneho učiteľa a výchovného poradcu (odborné a osobnostné kompetencie a úskalia práce) a etické princípy v tejto práci
11. Psychológia zdravia (psychohygiena, zdravý životný štýl, syndróm vyhorenia - učiteľ ako klient školského psychológa)
12. Sociálna opora (odvrátená tvár sociálnej opory, neschopnosť SO prijať, nesprávna forma SO) a etické dilemy s ňou súvisiace

Odporúčaná literatúra:

Plháková, A.: Učebnice obecné psychologie. Praha. Academia, 2003
Stuchlíková, I.: Základy psychologie emocí. Praha. Portál, 2007
Orosová, O.a kol: Psychológia a pedagogická psychológia 1. Košice: UPJŠ, 2005.
Ráczová, Babinčák: Základy psychológie morálky
Schulze, R. et al: Emoční inteligence. Praha.Portál, 2005
Goleman, D.: Emoční inteligence. Praha. Columbus, 1997
Wilding, CH. : Emoční inteligence. Vliv emocí na osobní a profesní úspěch. Grada, Praha 2010
Výrost, Slaměník : Sociální psychologie (II. vydanie)
Hayesová: Základy sociální psychologie
Gluchmanová, M.: Profesijná etika v učiteľskom povolaní. Prešov, 2011
Glucmanová, M.: Aplikácia základných princípov a hodnôt etiky sociálnych dôsledkov (humánnosti a ľudskej dôstojnosti) v učiteľskej etike. Pedagogická orientace 3, 2008
Braun, Marková, Nováčková: Praktikum školní psychologie, Praha 2014
Slovák, P.: Etické aspekty komunikácie s dospievajúcimi z pohľadu pomáhajúcej profesie. In: MÁTEL, A. – SCHAVEL, M. – MÜHLPACHR, P. – ROMAN, T. 2010. Aplikovaná etika v sociálnej práci a v ďalších pomáhajúcich profesiách. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie
Komárková, Výrost, Slaměník: Aplikovaná sociální psychologie 3. Grada, Praha 2001
Křivohlavý, J.: Psychologie zdraví. Portál, Praha 2001
Kebza, V.: Psychosociální determinanty zdraví. Academia, Praha 2005

Podmienky hodnotenia:
1. Aktívna účasť na seminároch (max. 2 absencie) - 30b
2. Príprava na seminár - 40b
3. Príprava (popis a analýza) morálnej dilemy - 30b

Aktívna účasť na seminároch zahŕňa aktívnu prítomnosť na seminároch. Za každú absenciu sa z celkového počtu 30 bodov odpočítavajú 3 body. V prípade vyššieho počtu absencií, než je povolené, má študent iba v prípade ospravedlniťeľnej a zdôvodniteľnej ďalšej absencie možnosť náhrady (náhradné zadanie - odovzdať týždeň pred koncom semestra!!!). Študent má možnosť náhrady všetkých absencií, aby mu neboli strhnuté žiadne body, v prípade, že o to požiada.

Príprava na seminár:
- Príprava vlastného výstupu na seminári obsahuje:
1. prezentácia teoretického úvodu do témy (stručne, vypichnúť zaujímavé body a prezentovať nové informácie, max 10. min)
2. konkrétna situácia a jej analýza (role-play/ role-play zo záznamu/ video, film / popis konkrétnej situácie z praxe pedagóga/výchovného poradcu)
3. aktivita pre spolužiakov
- Časové trvanie spolu min. 30 minút (max. 40 min., ak sú 2 témy na seminári). Ak prezentuje trojica, je potrebné časový ale aj obsahový rozsah adekvátne prispôsobiť.

Príprava (popis a analýza) morálnej dilemy:
- Príprava a prezentácia konkrétnej morálnej dilemy (nielen) z učiteľskej praxe:
1. Popis situácie (osobná skúsenosť, sporstredkovaná skúseosť z učiteľskej praxe, anticipovaná situácia v školskej praxi)
2. Popis procesu tvorby riešenia (usudzovania)
3. Problematické momenty v rozhodovaní


Všetci študenti musia splniť každú z uvedených podmienok hodnotenia minimálne na polovicu maximálneho počtu bodov.

Celkový získaný počet bodov za semester zodpovedá nasledovnému hodnoteniu:
A 87 – 100, B 77 – 86, C 69 – 76, D 61 – 68, E 56 – 60, FX 55 a menej